mandag 24. august 2009

Afrikansk film

I går så jeg for første gang, tror jeg, en afrikansk film. Bamako, het den, og var veldig tankevekkende, selv om den hadde en storyline som var vanskelig å følge med på og forstå. Det var kanskje mere at den ikke hadde så mye storyline. Men den fulgte en rettsak i en bakgård i byen Bamako i Mali, over Verdensbankens oppførsel mot Afrika. En av vitnene foreslo at det ikke hjelper å dømme verdensbanken, men at hele menneskeheten skulle få en dom på evig community service. Samtidig som rettsaken pågikk fulgte man menneskene i landsbyen og deres liv. Jeg satt tilslutt igjen med en følelse av håpløshet da filmen sluttet, så det var bra vi diskuterte den etterpå, slik at jeg kunne høre andres synspunkter også. Hva var det mer, jo, det var en som sa (i filmen) at vesten har påført seg selv to store problemer, nemlig terrorisme og immigrasjon. Det var også et av vitnene i rettsaken som gikk opp til talerstolen, ble stående der en stund, og så gikk han bare igjen og forlot gårdsplassen og rettsaken helt. Det tror jeg sa mer enn alle de andre som hadde snakket i eviglange vendinger om all mulig urettferdighet og ulandsgjeld. Det fikk meg ihvetfall til å tenke...

Ingen kommentarer: