torsdag 24. september 2009

Litt av mitt liv, og litt politikk

Tredje termin har virkelig kommet for å bli. Det er nå det meste av courseworket/skolearbeidet skal gjøres, og det er mange stressbasiller som flyr rudt på campus. Likevel er jeg overrasket over at jeg ikke er mer stresset. En god filosofi å ha tror jeg er å ta en dag av gangen, konsentrere seg om å bli ferdig med det man holder på med, og ikke la arbeidet ta overhånd. Men jeg finner at jeg faktisk bruker det meste av fritiden min på skolearbeid, og det går f.eks utover bloggen, og det er jeg lei for.

Noen ting som har hendt de siste ukene:

De nye førsteåringene er kommet. En stund siden nå, og de er ganske godt inne med campus og AC livet allerede, som er godt. Det meste av stresset for meg som Peer Listener under Induction og Camp er også overstått, med positivt resultat. Jeg har lært mye, og blitt mer sikker på meg selv i sosiale sammenhenger, som frontfigur, og som en som tar seg av de som faller utenfor.

Jeg har ny engelsklærer og ny tutor. Har dermed ikke kjent dem så lenge, men vil gi dem litt tid før jeg bestemmer meg for hva jeg synes.

Reiste i slutten av august på en klimacamp i London. Veldig interressant, mange sære mennesker, men spennende og lærerikt. Litt "hippie" aktig kanskje. Jeg er opptatt av å ta vare på klimaet (og det er mye spennende som skjer på skolen i den sammenhengen også, neste uke er Environmental Focus Week, og det er mange aktiviteter, og folk som kommer utenfra for å gi foredrag) men jeg er ikke helt av typen som tenker at veganisme og tovet hår er det som skal til for å redde planeten vår. Jeg tror heller vi trenger et stort politisk tiltak, men også faktisk en stor omveltning i hvordan vi lever hverdagen vår. En livsstilsendring, men det må skje på positivt grunnlag. Man skal ikke ha dårlig samvittighet, men fokusere på alt det andre positive som kommer ut av å legge om livsstilen sin. Som f.eks hvor sundt det er å sykle til jobben. Og hvor mye bedre man ville føle seg om man ikke var så opptatt av materialistiske gleder, men gledet seg over opplevelser sammen med venner og familie i stedet. Og hvor mye bedre for økonomien i landet det er å kjøpe lokal mat. Og kanskje bli bedre kjent med hjemlandet i feriene, i stedet for å dra jorden rundt på jakt etter øyeblikk man kan finne i sin egen bakgård. En liten smule politikk på bloggen min her ja, men det er jo et veldig følelsesfylt emne. Mange meninger. Store diskusjoner, og mye vilje til å gjøre ting her på skolen. Jeg for min del håper vi kan få vindmølle og lage vår egen elektrisitet.

Jeg har forresten Neil (rektor) i TOK (theory of knowledge) på onsdager. En utrolig inspirerende og fantastisk mann, selv om mange er uenig i mye av det han gjør. Veldig karismatisk. Vi brukte hele vår TOK time i går til å male/tegne/skisse en lite pen rose han satte på et bord midt i klasserommet. Etterpå diskuterte hvordan den øvelsen kunne relateres til "knowledge". Det forlater jeg til dere å fundere på.

Hilsener fra Slottet ved Det Store Havet

2 kommentarer:

Ingvild sa...

Ah. Koselig å høre fra deg igjen :) Tusen takk for bursdagsgaven forresten! ;D
Klemmer<3

AC sa...

Jeg må si meg enig, utrolig godt å høre fra deg igjen! :) Håper du trives som aldri før! Glad i deg <3